آداب ‌و رسوم مردم اصفهان

‎آداب ‌و رسوم مردم اصفهان

‎آداب ‌و رسوم مردم اصفهان

‎همان‌طور که می دانید استان اصفهان یک استان تاریخی و فرهنگی است به همراه آداب‌ و رسومی اصیل در حقیقت در جهان، اصفهان را به عنوان پایتخت فرهنگی ایران می شناسند. مردمان در استان اصفهان به زبان های مختلفی از قبیل فارسی ترکی ارمنی  و ... صحبت می کنند که این خود نشان دهنده تنوع فرهنگی در این شهر است. ‎علاوه بر اینکه استان اصفهان آداب و رسوم مخصوص به خود را دارد شهر ها و روستاهای اطراف این آستان هم از فرهنگ تور لحظه آخری اصفهان خاص خود برخوردارند.

‎آداب ‌و رسوم مردم اصفهان

سقا خوانی

این رسم در اکثر شهر های اصفهان وجود دارد که  مربوط به ایام محرم  است و مردم در ١٠روز محرم در یک دست خود مشک آب و در دست دیگرشان کاسه ای دارند و در مراسم های عزاداری به یاد تشنگان کربلا به عزاداران آب می دهند و در این بین اشعاری نیز می خوانند.

جشن آبریزان

یکی از رسوم قدیمی است که دیگر امروزه انجام نمی شود. ‎این جشن به این صورت بوده که مردم از هر طبقه و با هر دینی در کنار زاینده رود جمع میشدند و مردان در این جشن باید لباس هایی کهنه و کوتاه با شلوار تنگ می‌پوشیدند و به درون آب بروند و هر یک از آنها با ظرفی که به همراه داشتند به هم آب می‌پاشیدند و زنان هم از بالای پل به آنها نگاه می کردند.

شب اسفند

شب اسفند هم یکی دیگر از آداب و رسوم استان اصفهان است. البته لازم به ذکر است که این رسم در کاشان و اطراف آن وجود دارد و مختص کاشانی های اصفهان است. طبق این رسم مردم کاشان ماه را ٣٠ روز حساب می کنند و با هم قرار می گزارند که شب اول اسفند ماه را جشن بگیرند. این جشن به این صورت است که یک روز و یک شب همه افراد شهر و اهل کاشان اولین روز اسفند ماه را جشن می گیرند. ‎در ضمن به دلیل اهمیت نرخ تور اصفهان خاصی که این جشن دارد آنها این قرار را یک ماه تا ٤٠ روز پیش از اسفند ماه تنظیم می کنند.

شب یلدا در اصفهان

آیین  شب چله در اصفهان به دو نام چله زری و عمو چله تقسیم می شود و دلیل این امر هم این بوده که  همه موجودات و اشیا را بر اساس جنس مذکر و مؤنث تقسیم می کردند.

‎اصفهانی ها دو شب را به عنوان چله برپا می کردند و آیین های مخصوص به آن را به جا می آوردند که این آیین به صورت خانوادگی برگزار می شده و خانوادگی ها با پهن کردن سفره شب چله این شب را سپری می کردند. هندوانه به عنوان مهم ترین میوه بر سر این سفره قرار می گیرد به عنوان نمادی کروی که برونش سبز و درونش قرمز است و سمبل خورشید محسوب می شود. از دیگر آیین های این شب پهن کردن رختخواب ها در هوای آزاد به خصوص در مقابل خورشید با هدف خوش آمد گویی به عمو چله و چله زری بوده است.

‎نوشیدنی شب یلدا به طور معمول شربت وچای است. ‎خوراک شب چله هم یکی از غذا های محلی مثل کوفته گندی و...است و چنانچه مقدور باشد پلو ماهی است و اما از سنت آنها در عید نوروز  آنها سه شنبه ی آخر سال را این گونه می گذرانند که بانوی خانه بوته خاری را  آتش میزد و در کوچه می انداخت و کوزه آبی را با چند دانه اسفند هم روی آتش می ریخت تا بد و بلا دور شود و در کنار این مراسم هم فالگوشی و فال کوزه هم انجام می دادند.

جهت رزرو تور اصفهان به سایت چهارفصل به آدرس chaharfasl . net مراجعه نمایید. 

 

 

 
 

 

تور مشهد

 

تور کیش

 

تور مشهد
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.